Consumenten die al gebruikmaken van vleesvervangers consumeren steeds meer. De markt toont steeds meer tekenen van verandering. Consumenten houden zich steeds bewuster bezig met voeding, maar ze lijken ook kritischer te worden. Dit uit zich in een toename van het vaker overwegen van vleesvervangers wanneer deze betere voedingswaarden hebben dan vlees. Marktonderzoeksbureau Markteffect is in de markt van vleesvervangers gedoken met de volgende resultaten.
Vanuit onderzoek zien we een trend dat Nederland minder flexitariërs telt, dat zijn consumenten die af en toe tot een aantal dagen per week bewust geen vlees eten en besluiten voor alternatieven te gaan, zoals vleesvervangers of zelfs geen alternatief zoeken. Door de jaren heen was deze groep steeds meer groeiende en groeide deze in vier jaar tijd van 39% naar 47%. In eerste instantie was er sprake van een stagnering, maar de trend lijkt zich aan het omdraaien. Wat opvalt, is dat er een lichte trend is in het aantal vleeseters dat nu weer toeneemt. Dit duidt op een interessante verschuiving in de eetgewoonten van Nederlandse consumenten.
Steeds minder Nederlanders zien het aantal mensen in hun omgeving minder of geen vlees consumeren. Hoewel het gros van de Nederlanders plantaardige/vegetarische voeding als te duur en niet gezonder beschouwt dan vlees, blijkt dat twee op de drie consumenten nog steeds bewust bezig zijn met hun voedingspatroon. Het bewustzijn onder Nederlandse consumenten is gestegen van 56% (2019) naar 66% (2023). Opmerkelijk lijkt het verschil in perceptie tussen mannen, die over het algemeen terughoudender lijken tegenover plantaardige/vegetarische voeding, en gemiddeld-hoogopgeleide Nederlanders, die juist positiever gestemd zijn. Vooral deze laatste groep lijkt meer bewust bezig rondom voeding.
De dalende trend in het percentage positieve associaties die Nederlanders met vleesvervangers hebben zet zich voort. Ten opzichte van 2022 is het aandeel negatieve associaties iets gedaald en het aandeel neutrale associatie gestegen. Ruim één op de drie associaties met vleesvervangers is negatief (36%). De negatieve associaties hebben met name te maken met de prijs, de smaak, en producteigenschappen.
Een merendeel van de Nederlandse consumenten heeft geen voorkeur voor A-merken boven huismerken als het gaat om vleesvervangers. Om mensen meer bewust te maken van de vlees vervangende producten was om de vleesvervangers tussen de vleesproducten te plaatsen. Vleesvervangers worden in de meeste supermarkten namelijk in een apart schap gelegd. Het plaatsen van beide producten in hetzelfde schap is een aanpak die supermarktketen Lidl al hanteert. Een kwart van de Nederlanders geeft aan sneller te overwegen om vleesvervangers te kopen als ze in hetzelfde schap liggen als vleesproducten, in plaats van in een apart schap. Dit percentage is zelfs nog hoger onder vleeseters en mensen die nog (vrijwel) geen vleesvervangers consumeren.
Ondanks een stijging in het gebruik van vleesvervangers door de huidige gebruikers, is er geen toename in het aantal individuele mensen dat meer vleesvervangers eet. Deze ontwikkeling suggereert dat er nog ruimte is voor een hogere penetratie van de categorie. De winst die te behalen is ligt in het aantal gebruikers. Door nieuwe gebruikers aan te sporen dienen aanbieder zich te focussen op innovatie van vleesvervangers, met name op het gebied van betere ingrediënten en voedingswaarden, smaak, textuur en uitstraling. Kansen voor aanbieders gezien er nog winst te behalen valt in deze markt. Zeker gezien het feit dat 20% van de non-users openstaat voor een vleesvervanger!
Bekijk hier de volledige rapportage van de Vleesvervangers monitor!
© ISMI 2024. Alle rechten voorbehouden.
Hét grootste business-to-shopper kennisplatform.
Kenniscentrum, kennisontwikkelaar én belangenbehartiger voor Shopper- en Trade Marketing professionals.
Wij staan voor continue ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied- en deelgebieden voor alle relevante sectoren. Dit doen we door waardevolle kennis en ervaring te verzamelen en door te geven via onze Masterclasses, workshops en vakspecifieke events zoals ISMI on Tour en Catch the Shopper.
Word lid van ISMI!
Blijf altijd op de hoogte van de nieuwste trends, inzichten en strategieën die het gedrag van de consument als shopper beïnvloeden. Sluit je aan bij vakgenoten uit verschillende branches, krijg toegang tot exclusieve kennissessies, inspirerende (netwerk)events en vak- gerelateerde opleidingen.
Als kennisinstituut bieden we onze leden een uniek pakket aan activiteiten om up-to-date te blijven binnen het vakgebied. Het ISMI lidmaatschap is gekoppeld aan je organisatie en niet aan personen. Binnen het lidmaatschap is er altijd ruimte voor 2 deelnemers per bedrijf. Dat betekent dat ook je collega’s al onze ISMI opleidingen en/of events kunnen bezoeken. Wil je bijvoorbeeld zelf met een collega naar de Tweedaagse Postbachelor Shopper Marketing en je andere collega's naar de Tweedaagse Postbachelor Joint Category Development? Geen probleem. Dat valt allemaal binnen het standaard lidmaatschap van €2150,-. Geen extra kosten dus!
Tevens zijn alle events gratis door 2 personen te bezoeken, zoals bijvoorbeeld Catch-The-Shopper en ISMI on Tour.
Wil je in één keer je team inspireren aan de hand van een trendpresentatie, training of workshop? En liefst ook incompany? Graag! Neem dan even contact met ons op.
Een van de hoogtepunten is het congres Catch the Shopper, mede georganiseerd door ISMI en inmiddels het grootste business to shopper event van Nederland.
Ieder jaar hebben we een relevant thema waarmee we vakgenoten willen inspireren. Naast gerenommeerde sprekers uit het vakgebied en leerzame cases zullen we daar ook de Shopper Marketing Awards uitreiken. De enige Award in ons vakgebied. Zien we je in juni 2025?
"One-size-fits-you" en "Allways-on"
2025 wordt wederom een uitdagend jaar, we shoppen meer online dan ooit. We zijn ‘allways on’ en beïnvloeding van ons koopgedrag gaat steeds meer van ‘one size fits all’ naar ‘one size fits you’.
Partnerships tussen verschillende retailers in verschillende branches vormen een ‘blended retail experience’. Virtual reality zal shoppers in staat stellen in een virtuele omgeving te browsen, inspiratie op te doen en te interacteren met merken en producten.
Een naadloze shopping experience via sociale platforms, AI, slimme chatbots en gepersonaliseerde ervaringen en user generated content lijkt nog ver weg, echter de toekomst is dichterbij dan je denkt.