Snel fouten maken en snel leren

Fouten. Iedereen maakt ze. Zeker ook in retail worden ze gemaakt. Kijk maar om je heen en je ontdekt er vast wel een paar: fouten van een ander zijn o zo gemakkelijk te herkennen! Fouten zijn een essentieel deel van dat wat ons mens maakt. En je raadt het al… Het zijn net echte mensen die werken in retail. Maar fouten kunnen ons verder helpen. Fouten spelen een cruciale rol in ons leerproces en in onze groei naar onze beste 'zelf' binnen retail. Dat maakt het echter niet gemakkelijk om fouten toe te geven. Wanneer heb jij je laatste fout toegegeven?
30 mei 2021

Door mijn werk voor ISMI, Avans en Ignite Prism, sta ik in direct contact met heel veel winkeliers en ketens. En ook daar heb ik veel fouten gemaakt zien worden (en gemaakt!). Maar vooral wordt er enorm veel geleerd, van elkaar. Want fouten die snel gemaakt worden, kunnen veelal ook snel rechtgezet worden. De opzet? Zo min mogelijk hiërarchie en veel vrijheid om de shopper te bieden wat hij wil. Via welk kanaal dan ook! Want leren is kanaaloverstijgend…

Nu willen jullie natuurlijk weten hoe je een dergelijke ‘lerende organisatie’ inricht. Dat vertel ik niet in deze post. Daar moet je eigenlijk zelf zien achter te komen. Anders wordt je nooit een lerende organisatie...;-) We kunnen jullie wel een heel eind in de juiste richting helpen. 

In de praktijk zie ik veel goede voorbeelden van retailformules die op creatieve manieren onder de druk uit komen. En is alles vernieuwend? Zeker niet! Maar dat hoeft ook niet. Zo zijn er succesvolle formules die met 'fast moving commodities' shoppers naar de winkels krijgen waar ook de artikelen met hogere marges liggen. Of het persoonlijk advies en reparatie in de winkel zelf, zorgen voor een laagdrempeligheid van winkels in samenspel met een breed aanbod in toegankelijke webshops. Het levert een gezonde stroom omzet op met een gezonde marge. Dat past bij de manier waarop je georganiseerd zou moeten zijn: flexibel en schaalbaar.

Winkels zijn geen zelfbedieningsgroothandels. Winkels zijn er om de shopper een ervaring te bieden. Dat kun je alleen ‘assisted’ doen en niet met een paar gave schermen in de winkel. Sinds 2016 kun je ook bestellen in een bushalte op een scherm, die heb je dan dus niet nodig in de winkel. Met de oogjes open valt er zoveel meer te zien… Internet is ideaal om je activiteiten mee te verbreden maar het grotere plaatje is: ‘het oneindige gangpad’.

En juist die gedachte is essentieel. Ook om snel fouten te kúnnen maken en snel te leren. We zijn gewend aan vooruitgang in stapjes, iedere keer een stapje verder. Maar met de ‘oneindige gang’ in gedachten, is het dan ook beter om in lerende curves te denken. Als oneindige loop. Dat vraagt om ander gedrag, een andere denkwijze en dus ook in een andere werkwijze. Meer dan ooit heb je het vermogen nodig om je aan te passen.

‘Fail fast, learn faster’.

Ik ga je vandaag niet vertellen hoe je een lerende organisatie wordt, we kunnen je hier wel bij helpen. Wellicht is dan de ISMI Workshop 'On an Agile Retail Journey' iets voor jullie...