Over de digitale retaileconomie en merkbelanghartigers

Het winkellandschap is aanzienlijk veranderd door de digitalisering van winkelen en de verschuiving in het koopgedrag van shoppers. Shoppers hebben tegenwoordig weinig aandachtsspanne, winkelen eerst mobiel, zijn weinig loyaal, gebruiken aanbevelingen van vrienden en doen (uitgebreid) onderzoek voordat ze een aankoop doen.
23 december 2019

En ook dit heb je vast al eerder gehoord... Het creëren van een uniforme, naadloze ervaring tussen digitale kanalen en de winkel geeft retailers een concurrentievoordeel in de digitale economie van vandaag. Digitale transformatie biedt traditionele winkeliers de mogelijkheid om de algehele winkelervaring voor de klant te verbeteren.

Hoewel online winkelen handig is, zijn klanten nog steeds op zoek naar sociale en belevingsgerichte ervaringen, die kunnen worden bereikt in een fysieke winkel. Met de adoptie van smartphones en tablets zal het gebruik van mobiele strategieën, om verkeer naar winkels te genereren (d.w.z. pushmeldingen, kortingsbonnen, mobiele apps, etc.), betrokkenheid en loyaliteit stimuleren bij consumenten, verder toenemen.

Maar eenmaal in de winkel verwacht je meer technologie te zien. De winkel van de toekomst gebruikt gegevens om de winkelervaring van shoppers te personaliseren. Technologie leert je winkelstaff te werken met profielen over koopgedrag, productvoorkeuren en demografische informatie en meer omzet genereren.

Het winkelgedrag van consumenten is de afgelopen jaren drastisch veranderd door een toename van het aantal mobiele boodschappen; ongeveer 71% van de shoppers “winkelt” online om de beste prijs te vinden. Onderzoek heeft uitgewezen dat shoppers producten op mobiele apparaten zoeken voor de beste prijs in een fysieke winkel (bekend als 'showrooming') en producten online vergelijken om de laagste prijs te vinden ('webrooming'). Deze verschuiving in het winkellandschap biedt retailers de mogelijkheid om de algehele winkelervaring te verbeteren.

Sommige online retailers zien de fysieke winkel als een manier om verder te gaan dan het verkopen van transacties en contact te leggen met consumenten door middel van ervaringen. Een voorbeeld hiervan is Rent the Runway, een e-commerce merk dat designerjurken en accessoires verkoopt. Na het opbouwen van zijn online aanwezigheid, opende het showrooms in grote Amerikaanse steden met een persoonlijke stylist en de mogelijkheid om de stof van de kleding te proberen en te voelen.

Bij het betreden van de winkel In New York log je in op je eigen Rent The Runway account via een tablet en heeft de stylist toegang tot je recente aankopen en favoriete items. Dit maakt het gemakkelijk voor de stylist om aanbevelingen te doen en accessoires toe te voegen om je look aan te vullen. Ze maken het ook gemakkelijk voor de klant door een vooraf betaald, vooraf geadresseerd pakket te leveren om de goederen te retourneren.

M.a.w. de nadruk leggen op klantenservice en het stroomlijnen van de shopper journey zal de loyaliteit in een steeds competitievere winkelruimte verder stimuleren.

Merkbelanghartigers  

Winkeliers en merken moeten ook user-generated content (UGC) omarmen als onderdeel van hun marketingstrategieën. UGC zal betrokkenheid en shoppervertrouwen vergroten. Hiermee kunnen merken op een authentieke en persoonlijke manier contact maken met shoppers, waardoor de meest loyale klanten worden aangemoedigd om merkadvocaten te worden.

De combinatie van UGC en e-commerce biedt een rijke media-ervaring op alle apparaten en kanalen. Door een geïntegreerde aanpak te gebruiken, kunnen retailers campagnes gebruiken voor hun online aanwezigheid en in-store promoties via UGC-galerijen, productrecensies en video's in hun marketinginspanningen. De meest succesvolle retailers zijn degenen die innoveren door hun groeiende online aanwezigheid te verenigen met een ervaringsgerichte fysieke omgeving.

Wil je deze succesvolle retailers ook eens in het echt spreken en hun winkelconcepten bezoeken in bijvoorbeeld New York of Los Angelos? Ga dan mee op de volgende retailtour in november, januari of maart. Ga je mee in januari dan kun je de tour perfect combineren met NRF Big Show in New York. Ga je mee op tour in maart dan bezoeken we niet alleen Shoptalk in Las Vegas maar ook enkele retail hotspots in Los Angelos en San Fransisco. De tours die we doen (in zowel LA als NY) zijn foodretail tours en digital & Interactive.