De strategische potentie van shopper marketing

Als je werkzaam bent in een shopper marketing team in een CPG-of retailorganisatie, dan ben je zeker bekend met de identiteitscrisis die deze functie met zich meebrengt. Ik wil je uiteraard geen identiteitscrisis aanpraten... maar komt onderstaande je bekend voor?
3 september 2021

“Je realiseert je de strategische potentie van Shopper Marketing, maar je ziet hoe jouw organisatie het net niet "snapt". Jij en je team werken superhard om talloze complexe shoppermarketing campagnes te lanceren, maar voor de meeste van je cross-functionele collega's is shoppermarketing nog steeds een soort van 'zwart gat'. Je ziet hoe shoppers steeds meer empowerment krijgen door het gebruik van technologie, maar je ziet je shopper marketingbudgetten krimpen en tot overmaat van ramp slinken ook het aantal medewerkers van je team.” 

Wat kun je doen om je plaats (terug) te winnen aan tafel waar de belangrijke beslissingen worden genomen? Hieronder volgen een aantal opties hoe dit zou moeten lukken op basis van de talloze gesprekken die ik met leden van ISMI recentelijk heb gevoerd:

  1. Als je collega’s om ROI vragen, doen ze dat voor hun eigen geruststelling

Is je de laatste tijd nog steeds te veel “de ROI-vraag” gesteld? Geloof me, je bent niet de enige. Logisch dat men op zoek is naar inzicht in uitgavenefficiëntie of validatie van investeringsbeslissingen maar weet dat de werkelijke betekenis achter deze vraag, gerutstelling is:

  • “help me begrijpen wat jullie doen”
  • “help me inzichtelijk te krijgen wat de toegevoegde waarde van je team is”

Open de boeken en bevorder transparantie. Laat aan de ene kant zien op basis van welke strategische inzichten en creativiteit, de enorme en complexe shopper marketingprogramma’s gebouwd worden.

  1. Ken je cijfers in deze datagestuurde wereld

Anticipeer op vragen en beantwoorde ze pro-actief. Telkens wanneer een interne stakeholder je een vraag stelt die je niet meteen kan beantwoorden, verlies je een beetje van je geloofwaardigheid. We helpen je graag met het ontwikkelen van een solide plannings- en rapportagekader dat, met minimale inspanning, kan worden gebruikt je interne belanghebbenden van dienst te zijn.

  1. Koppel je programma’s rechtstreeks aan de strategische doelen van je organisatie

In feite werken alle traditioneel georganiseerde organisaties met een in cascade doorsijpelende vloed van prestatiedoelstellingen. Zorg dat je rechtstreeks kan aantonen hoe je iedere euro uitgeeft en op welke manier dit bijdraagt aan het behalen van deze strategische doelen. We helpen je graag om je initiatieven te coderen zodat je de bijdrage kan ‘taggen’ en zelfs kan illustreren.

Heerlijk toch als je met een nauwkeurig en gedetailleerd rapport kan aantonen over hoe je de tot jou beschikbaar gestelde middelen kanaliseert en de belangrijkste initiatieven rechtstreeks ondersteunt?

  1. Ontwikkel je op gebieden die je organisatie nog niet helemaal onder de knie heeft

Vanwege het ambigue en dynamische karakter van shopper marketing worden we vaak meegesleurd in gesprekken over opkomende (marketing)mogelijkheden. Hoewel ik me best realiseer dat je geen diepgaande expert kan worden op het gebied van iedere opkomende technologie, zorg dat je beter op de hoogte bent van de belangrijkste trends en genoeg weet om eventuele noodzakelijke aanpassingen in het strategische profiel van de organisatie te herkennen. Je eerder beschreven interne stakeholders en excel fetisjisten zien het, in een enigszins gebogen houding, zeker niet. Je directe toegevoegde waarde als strategisch adviseur is dan te allen tijde zichtbaar.

"Maar hoe dan?" zul je je nu afvragen. Je kan ons natuurlijk altijd even bellen maar begin anders eerst eens met het lezen van deze case. "bouw een shopper marketing-afdeling in 90 dagen".