De Shopper Journey Experience Manager

Hoe gefragmenteerder de klantreis is, hoe meer hiaten in de klantervaring. In de versnipperde hedendaagse shopper journey houden shoppers van de ervaring in fysieke winkels maar waarderen de snelheid en gemak van online winkelen op een tablet of mobiel. Shoppers gebruiken sociale kanalen voor inspiratie, maar in plaats van op de startpagina van een e-commercesite te belanden, begint hun reis op een productpagina. Content op maat vanuit het perspectief van een naadloze en optimale klantervaring is daarbij de echte uitdaging.
9 mei 2022

Maar hoe kun je dit als shopper marketeer bereiken? Laten we social media als uitgangspunt nemen…

Hoe veranderen social-mediaplatforms de manier waarop shoppers winkelen en hoe kunnen retailers en cpg merkfabrikanten ervoor zorgen dat deze kanalen wordt gecoördineerd als het gaat om de shopper journey en bijbehorende experience?

Moderne (dan is leeftijd iig niet doorslaggevend?) shoppers verwachten een digital-first ervaring. Ze gaan vaak ‘social-first’, gedreven door macro- of micro influencers op Pinterest, Instagram of TikTok. Ze verwelkomen een diepere digitale betrokkenheid en branded storytelling. En dat maakt het juist zo uitdagend: branded storytelling is wat de shopper wil maar in meer dan 90% van de gevallen opent de shopper (digital-first) een productpagina. Dus in plaats van de shopper te converteren naar de meest boeiende bestemmingspagina komt de shopper op een productinformatiewebsite en omzeilen ze niet alleen je branded story maar ook aanbiedingen, promoties en de rest van de inhoud van je mooie winkel. Traditioneel is dit overigens het einde, niet het begin van een klantreis. M.a.w. is het dus de uitdaging om, ongeacht de route die de shopper neemt op/naar een website, de shopper een ervaring krijgt die minimaal boeiend is. En? Gelijk al even gecheckt hoe boeiend jouw productpagina’s zijn?

Maar hoe los je deze complexiteit in de diverse shopper journeys op?

De beste voorbeelden die ik in de markt terug zie komen zijn de flexibele technologische raamwerken die de retailer de mogelijkheid biedt om echt unieke (merk)winkelervaringen te creëren en in elk willekeurig kanaal te voldoen aan de wensen en behoeften van shoppers. Wellicht (her)ken je dit als ‘headless commerce’. Headless Commerce ontkoppelt de voor-en achterkant en gebruiken ontwikkelaars nieuwe front-ends en API’s om ze te verbinden met een soort monopolistische back-end waar de transactie- en andere handelslogica’s zich bevinden. Deze moderne headless shopper commerce wordt vaak geduid met het acroniem MACH (Microservices, API-first, Cloud Native en Headless). En dan weet je gelijk waar ik naar toe wil zeker…???

Die vraag stond nog open…: Maar hoe los je deze complexiteit op? Wat mij betreft met ‘shopper journey experience management’

De Shopper Journey Experience Manager creërt en beheert verschillende kanalen en vele touchpoints zodat een gecentraliseerde manier om ervaringen te leveren ontstaat en de gaten in de huidige klantervaring gedicht worden. De Shopper Journey Experience Manager is verantwoordelijk voor een verbonden ervaring en is direct betrokken bij conversie stimulatie. Ook weer een sales gerelateerde job dus…?

Wil je meer weten?