In 2021 zul je shoppers verliezen. Maar is dat erg?

We zitten allemaal in hetzelfde Coronaschuitje. Het jaar 2020 zal de geschiedenis ingaan. Maar voor 2021 kunnen we ook de borst natmaken. Iedereen vraagt zich af: “Ga ik consumenten en shoppers verliezen? Hoeveel?” Laat ik duidelijk zijn, je gaat zeker shoppers verliezen. Maar dat geeft niet. Wat zeg je nu? Ja, want het is bijzonder kostbaar om alle shoppers te willen behouden. Dus moet je kiezen. Shopper Marketing helpt je daarbij.
24 maart 2021

Dan verlagen we de prijzen……...

De shopper maakt steeds een afweging tussen “waarde” en “kosten”. De waarde voor een shopper is de shopping ervaring en voor een consument is de verwachting bij het consumeren belangrijk. Een shopper weegt twee zaken af: wat kost het mij in geld en in tijd? Juist in een recessie weegt de factor “geld” zwaarder. Althans voor een grote groep shoppers. Om alle shoppers te behouden zul je dus de prijs moeten laten zakken en of nog meer promoties doen. De promotiedruk in veel categorieen zal (nog verder) stijgen. De 1+1 acties vliegen ons om de oren. Een dure aangelegenheid! En de consument leert ervan. Hoeveel shoppers stellen hun koopbeslissing nu al niet uit om te wachten tot de volgende aanbieding? En als 1+1 te weinig groei oplevert, ga je dan naar 2+2 of …? Want de lagere prijs of diepe promotie geldt voor alle shoppers. Ook voor diegenen die zonder aanbieding willen blijven kopen. Het gevaar is dus dat je de totale winstgevendheid van een merk of categorie in gevaar brengt.

Niet alle shoppers zijn evenveel waard.

Het marketingboek leert ons dat het marktaandeel heilig is. We kennen allemaal de theorie van prof. Byron Sharp en de lekkende emmer. In de loop van de tijd verlies je consumenten. Het is net een lekkende emmer. Om te voorkomen dat consumenten switchen moet je op alle mogelijke touchpoints in de customer journey je inspannen om de consument te bereiken. Ook dat is een dure aangelegenheid. Wellicht vol te houden als de marketingbudgetten tot in de hemel reiken, maar dat is vandaag de dag een utopie. En wanneer gaan de afnemende meeropbrengsten een rol meespelen? Bovendien is niet iedere consument of shopper van evenveel “waarde”. Mensen die de promoties en lage prijzen opzoeken brengen vaak minder geld in het laatje. Onderzoek laat zien dat een belangrijk aandeel van shoppers die op prijs kopen verliesgevend zijn voor het merk of winkel. Zij kopen immers alleen tegen een prijs als het merk/product de minste winstgevendheid oplevert. Waarom willen we die shoppers dan behouden?

Kansen.

Maar er zijn kansen. Er zijn naast shoppers die goedkoper gaan kopen (trading down) wellicht ook shoppers die overtuigd kunnen worden van merk, product of categorie te switchen. Ik zie mainstream-merken vaak grijpen naar het wapen “korting” om shoppers ervan te weerhouden goedkopere merken te gaan kopen. Maar dat gaat ten koste van de shoppers die van plan waren van hun premium merk naar jouw mainstream-merk over te stappen. Of ten koste van die shoppers die van plan zijn te switchen van merk of categorie. Een voorbeeld: de gebruiker van koffie cups die overstapt op koffiebonen of de koper van kant en klaar maaltijden die wil switchen naar het thuis bereiden van de maaltijd. In een recessie switchen shoppers in meer richtingen dan we denken. Dus op wie richten we ons? Moeten we shoppers proberen vast te houden (tegen hoge kosten) of ontwikkelen we shopper marketing strategieën om nieuwe shoppers te vinden? Veel bedrijven kiezen voor het eerste, maar eigenlijk moeten we beide doen. Alleen op een meer afgewogen manier.

Wie wil je houden, wie wil je erbij en wie mag vertrekken?

Shopper Marketing gaat over focus en doelgroepen. In een eerder artikel beschreef ik al de wijze waarop je de markt kunt segmenteren op basis van de belangrijkste factoren die de categorie- en winkelkeuze bepalen en je zo kunt zien waar groeikansen in welk kanaal liggen. Je overziet als merkfabrikant de gehele markt (alle retailers) en als retailer overzie je het hele concurrentieveld. Het gaat erom shoppingsegmenten te kiezen die je wilt behouden en waar je je geld in wilt steken om ze te behouden. En welke shoppingsegmenten je zou kunnen overtuigen te switchen en welke investering dat zou kosten. Maar ook om eerlijk te zijn en te beslissen welke shoppingsegmenten je bereid bent te laten gaan. Dat betekent dat je de afweging moet maken hoe groot de waarde is van elk shoppingsegment en de kosten om ze te behouden of nieuw aan te trekken. Zie de grafiek. Na de keuze voor een segment geeft de analyse van de producten in dit mandje aan welke groeistrategie je kunt kiezen. Afhankelijk van het kwadrant waarin een categorie valt, kies je voor het behoud van de positie, het versterken ervan of aantrekkelijker maken dan wel shoppers aan te trekken uit hetzelfde segment bij de concurrent. De inzichten in het shoppergedrag van dit shoppingsegment geven je vervolgens aan wat je moet doen om het koopgedrag te beïnvloeden. Drie tegen één dat dit niet de prijs hoeft te zijn. Het vereist wel een diepere analyse dan alleen op kassadata. Dat wel, maar het rendement zal groot zijn, zeker in een recessie.