Fysiek en Online

We hebben het binnen ons vakgebied vaak over de kracht van presentaties en het toepassen van de juiste indeling en routing in de fysieke winkel. Zo ook in deze tijd waarbij routing en winkelen ineens een heel andere lading kreeg.
14 juni 2021

Een al lang bekend gegeven is dat offline niet meer zonder online kan, een webshop zorgt voor meer bereik en een breder publiek. Maar hoe zit het andersom? Hoe ziet de winkel eruit wanneer we het over een andere boeg gooien en we de datagrafieken gaan gebruiken, welke afgelopen jaar verzameld zijn door de grote online retailers.

Uit data blijkt dat zoekopdrachten zeer verfijnd ingevoerd worden met gebruik van de filters die de website aanbiedt. Zo zal iemand die een broek zoekt niet alle 1172 broeken gaan bekijken maar vult; gender, merk, artikel, kleur, maat, materiaal en eventueel zelfs pasvorm in om op een selectiever aanbod zijn aandacht te kunnen richten. Ook wil de klant niet wachten om de levering te ontvangen èn kiezen ze vaak voor gratis verzenden door voor een hoger bedrag een bestelling te doen.

Als we deze efficiëntie doorvoeren op de winkelvloer zal de coronashopper met grote euforie jouw winkel bezoeken. Tenslotte zijn ze al gewend aan deze manier van winkelen.
Hoe ziet dit er dan in de werkelijkheid uit? Uiteraard zonder volledig afbreuk te doen aan het bestaande winkelconcept.

De lentecollecties met kleurrijke dessins vullen de rekken, op basis van gender zijn alle items verdeeld.
Aangezien gender de basisverdeling is welke al zo oud is als het winkelen zelf en een ieder daar binnen de items een eigen draai in kan vinden.

Op merk, op soort, een duidelijke richting
In plaats van de collecties op thema te hangen, kies je er nu voor om het op merk te presenteren.

Uit de gegevens is gebleken dat dit de eerste filter is welke massaal wordt gebruikt om de zoekopdracht te verfijnen.
Ook dit zal niet als een verrassing komen voor de retailer en de klant.
Deze werkwijze wordt al in veel winkels doorgevoerd en vooral bij de grotere warenhuizen geeft dit een luxe merkbeleving.
Uiteraard kun je deze stap ook overslaan, wanneer bij jou het merk niet als USP gezien wordt door de klanten.

Offline Merchandisen met de online gedachte
Een stap die we niet kennen in het ‘offline merchandisen’ is de volgende;

Plaats alle artikelen op soort, waardoor de consument in één oogopslag ziet waar alle T-shirts hangen.
Je zult merken dat de consument analoog langs alle T-shirts swipt om te zoeken naar het perfecte item.

Alles om het zo makkelijk mogelijk te maken, je wilt natuurlijk niet dat ze alsmaar scrollend van links naar rechts en weer teruggaan, om vervolgens af te haken.
Als je de T-shirts daarna ook nog hangt op kleur, wordt de consument getrakteerd op de analoge utopie van digitaal shoppen.

In deze tijd kan het, los van on- en offline combinatie presenteren, fijn zijn om de winkel zo te presenteren.
Dit heeft alles te maken met het snelle winkelen, waarbij duidelijkheid en 1 richting ervoor zorgen dat de klant snel heeft waar ze naar zoekt, maar toch tevreden naar huis gaat.
Idealiter dat hij of zij vooral wel langs ALLE paden loopt en meerdere dingen vindt, maar ten alle tijden in 1 richting ‘shopt’.

Het ‘like’ rekje
Online vinden we het heerlijk om alvast iets in de winkelwagen te plaatsen of om iets op het verlangenlijstje te zetten, waar je zo nog een keuze uit kan maken.
Zorg daarom dat je een fysiek rekje klaarzet, waar de consument zijn of haar favorieten op kan ‘plaatsen’.

Nog leuker is om het rekje te voorzien van signing waarop duidelijk is dat dit het ‘like’ rekje is. Een hartje doet het natuurlijk ook al goed als ‘like’ signing – Een stap dichterbij jouw digitale vertaling naar de winkelvloer.

Dit is nog niet alles, we trekken het door naar het laatste punt.

De laatste fase in het (digitale) koopproces; de betaling en verzending.
Het leukste van een online bestelling is toch wel de dag dat je het pakketje ontvangt. Uiteraard wanneer alles in het verzenden gaat zoals het bedoeld is;
je hebt het pakketje nauwkeurig kunnen volgen met de trackingsapp en eindelijk staat de bezorger voor je deur.
Het geeft een gevoel van jarig zijn, waarbij je een cadeau mag uitpakken welke je, in dit geval, zelf hebt uitgekozen.

Zou het niet fijn zijn om deze beleving aan te bieden? 
De consument die het heerlijk vindt om fysiek te winkelen, de producten te voelen en te passen, de persoonlijke aandacht te krijgen. Maar het sjouwen met de tassen en het logistiek mee naar huis nemen heeft hij of zij misschien liever niet.

Als ze bij de kassa zijn, bied je ze de verschillende mogelijkheden aan; direct meenemen, of als pakket thuis laten bezorgen.
Leg ze uit dat je hiermee een dubbel geluksgevoel aanbiedt, aangezien ze niet teleurgesteld zullen zijn met de bestelling waarvan ze live de artikelen hebben geselecteerd.
Daarnaast ervaren ze dat jarige unboxing gevoel bij de levering van hun pakketje. Een schot in de roos!
Wellicht brengt het een twinkeling bij menig consument.

Kleine kassakoopjes
Ook kan deze service voor een hogere kassa-aanslag zorgen. Wanneer je ze aanbiedt om voor een minimaal aankoopbedrag de artikelen gratis thuis te ontvangen.
“Als u 10,- meer besteed, versturen wij het pakketje gratis naar u toe”.

Houd voor deze ‘eventuele aanvulling’ bij de kassa een plek gereserveerd met kleine kassakoopjes, waardoor ze snel aan het bedrag komen.
Een mooie bijkomstigheid van deze extra service is wellicht het aanvullen van het adressenbestand van jouw klanten.

24/7 met QR
Daar waar online 7 dagen in de week, 24 uur door gaat stopt de winkelverkoop als de deuren dicht gaan. Verleng de verkoop ook na de uren dat de deuren gesloten zijn en prikkel die consument iedere keer tijdens een wandeling met iets nieuws. Belangrijk is dan om de verkoop ook snel te kunnen laten gebeuren. Door middel van een QR-code bij het product in de etalage link je door naar de website met de mogelijkheden van online. Zo stopt de verkoop nooit en geef je de fysieke prikkel een online boost.

We hebben het in retail vaak over de juiste vertaling van winkel naar online en daar zijn en blijven we fan van.
Maar na dit ‘andere’ jaar zijn de rollen bijna bij iedereen ook omgedraaid geweest. En merken we dat het goed is om na te denken of er een juiste vertaling mogelijk is van online naar de winkel.

En belangrijker nog; welke kansen het je extra kan bieden…

De verplichte sluiting van de winkels heeft ons met zijn allen op scherp gezet en anders laten denken.
Daar waar de etalages nu ‘kijkmomenten’ zijn tijdens een wandeling door de buurt in plaats van stopmomenten voor directe verkoop. Daar waar de routing in de winkel je normaliter leidt langs alle leuke belevingen, is deze nu vooral heel praktisch en zelfs op plekken ‘afgezet’. 

Wat een bizar, vreemd, onverwachts, raar jaar, waarbij iedereen helaas gedwongen werd om te gaan omdenken. 
Het zelf klaar maken van sterren-recepten, coffee to go in plaats van dat kopje koffie gezellig binnen, webshops die snel uit de grond gestampt worden etc. 

We moeten wel, om zo met zijn allen deze pandemie door te komen.
Maar wat zijn we blij wanneer alle winkels weer helemaal geopend zijn en er voor alle branches licht schijnt aan het einde van de tunnel.

PenR

De Corridor 21-E
3621 ZA Breukelen