Om dit te onderzoeken zijn twee methoden gebruikt: traditionele vragenlijsten en neuro-onderzoek. We hebben gekeken welke van de twee methoden de resultaten het beste kan voorspellen, oftewel:
Zijn de resultaten het beste te voorspellen door wat mensen zeggen of door wat hun brein ervaart?
Traditionele vragenlijsten
Voordat het NeuroPricing™ onderzoek van start ging, werden de respondenten via vragenlijsten gevraagd om hun mening te geven over de prijsverhoging van 0,25 Turkse Lira. Er werd gemeten in hoeverre zij bereid waren om een zak chips te kopen met deze prijsverhoging. Hierna werden dezelfde respondenten gemeten via EEG-onderzoek (NeuroPricing™).
EEG-onderzoek
De keuzes die wij maken worden voornamelijk automatisch en onbewust gemaakt. Dat betekent dat wanneer consumenten een 'bewuste' keuze maken, deze eigenlijk onbewust al gemaakt is.
Vraag je mensen bewust naar wat zij vinden van een prijsverhoging, dan zullen zij hier waarschijnlijk negatief op reageren. Want, wie wil er nou meer betalen? Om te meten of een verhoging van 0,25 Turkse Lira leidt tot omzetverlies, moet dit dus gemeten worden in het onbewuste. NeuroPricing™ meet de automatische, onbewuste reactie van het brein met EEG (bekijk NeuroPricing™ hier).
Via de computer kregen respondenten gerandomiseerd de Lays verpakkingen te zien, steeds met een andere prijs. Bij iedere prijs moesten ze aangeven of ze dit 'duur' of 'goedkoop' vonden. Gelijktijdig werd hun hersenactiviteit gemeten met EEG. De EEG meet via de hersenschors de activiteit van de hersencellen (neuronen).
Bij Neurensics weten we exact welke locaties in de hersenen de ideale prijs aangeven, ook wel de feel-good price. De exacte locatie hebben we kunnen vaststellen door 8 jaar lang EEG-onderzoek te valideren met fMRI-scans. Hiermee zien wij in de hersenen wat de ideale prijs is op onbewust niveau, daar waar keuzes gemaakt worden.
De prijsverhoging van 0,25 Turkse Lira leidt tot een omzetdaling van 9%, maar zorgt wel voor meer winst. De prijsverhoging is daarom een veilige optie.
© ISMI 2023. Alle rechten voorbehouden.
Hét grootste business-to-shopper platform. Kenniscentrum, kennisontwikkelaar én belangenbehartiger voor Shopper- en Trade Marketing professionals.
Wij staan voor continue ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied- en deelgebieden voor alle relevante B2C sectoren. Dit doen we door nationale en internationaal content, zoals winning cases, campagnes en relevante inspiratie te verzamelen en te delen met vakgenoten. Daarnaast wordt waardevolle kennis en ervaring doorgegeven, via trainingen, masterclasses, cursussen en vakspecifieke events.
"One-size-fits-you" en "Allways-on"
2023 wordt wederom een uitdagend jaar, we shoppen meer online dan ooit. We zijn ‘allways on’ en beïnvloeding van ons koopgedrag gaat steeds meer van ‘one size fits all’ naar ‘one size fits you’.
Partnerships tussen verschillende retailers in verschillende branches vormen een ‘blended retail experience’. Virtual reality zal shoppers in staat stellen in een virtuele omgeving te browsen, inspiratie op te doen en te interacteren met merken en producten.
Een naadloze shopping experience via sociale platforms, met slimme chatbots en gepersonaliseerde ervaringen door user generated content lijkt nog ver weg, echter de toekomst is dichterbij dan je denkt.
Volg nu gratis de ISMI Post-bacheloropleiding MarketingatRetail (MaR)!
Deze opleiding bestaat uit een 2-delige post-bacheloropleiding “Marketing at Retail”. Deel 1 is een Shopper Marketing Training van twee dagen. Ieder ISMI lid mag 1 persoon gratis inschrijven als vast onderdeel van het jaarlijkse lidmaatschap.
Ook Deel 2; Joint category Development is als lid gratis te volgen. Verder kun je kiezen uit diverse masterclasses en workshops. Tevens bieden we 'custom made' in-company trainingen en workshops.
Een van de hoogtepunten in 2023 is het congres Catch the Shopper, mede georganiseerd door ISMI en inmiddels het grootste business to shopper event van Nederland.
Naast gerenommeerde sprekers zullen we daar ook de Shopper Marketing Awards uitreiken. Tevens zijn er ook onze inspiratieve SMU Live bijeenkomsten. Ook dit jaar volgen er weer webinars, retail inspiratietours en nieuw zijn onze 'snackable’ podcasts gepeperde gesprekken met bijzondere mensen uit ons vakgebied.
Word lid van ISMI!
Word ook lid van ISMI en neem met 1 persoon gratis deel aan alle onderstaande evenementen en masterclasses. Dan geldt ons lidmaatschap van €1850,-. Uiteraard is dit lidmaatschap incl. de 2x Tweedaagse Post-bachelor MaR.
Wil je 2 personen kunnen afvaardigen naar ieder evenement of masterclass? Dan geldt een lidmaatschap van €2850,-. Uiteraard is dit lidmaatschap incl. de 2x Tweedaagse Post-bachelor MaR.
ISMI Agenda