Mark Schuijer van Hollander Techniek presenteerde een uitgebreide toelichting op dit thema tijdens ons recente Shopper Marketing Update Live!-event. Schuijer was één van de vier sprekers op deze bijeenkomst eind vorige week bij Joinn in Houten. Afgelopen vrijdag een overzicht van de sprekers voor de pauze (Constant Berkhout en Adam Tasi van Scent the Brand), vandaag een verslag van de inleiders Mark Schuijer en René Hendriks, partner bij servicedesign-bureau Aan Zee, die na de break een inleiding presenteerden.
Verkoopresultaten
Schuijer had daarbij vooral aandacht voor de nieuwe eye tracking-techniek op basis van kunstmatige intelligentie. De oplossing maakt gebruik van een eigen voorspellend AI-model, dat is getraind met duizenden winkelfoto’s die worden bekeken door mensen met behulp van traditionele eye-trackingtechnologie. Deze aanpak biedt sneller resultaat in vergelijking met de gangbare eye-tracking-onderzoeken en tegen vele malen lagere kosten. Daarbij hoeven shoppers niet te worden uitgerust met camera’s, maar kan dat heel eenvoudig met het maken van etalage- of schapfoto’s. Het analyseren van die foto’s biedt inzicht in de visuele aantrekkelijkheid van de etalage, de producten, maar ook over de te verwachten verkoopresultaten.
Hugo Boss
Het blijft daarbij niet alleen bij een theoretische constatering. Modemerk Hugo Boss heeft inmiddels ervaring opgedaan met deze techiek. Schuijer toonde daarbij enkele presentatie-analyses van etalages. Wat daarbij opvalt, is dat van elkaar verschillende designs en concepten duidelijk leiden tot afwijkende prestaties. De eye tracking-techniek die Hollander Techniek inzet, laat zien welke impact een presentatie heeft op de visability van de boodschap, terwijl er ook conclusies vallen te verbinden aan opvallendheid. Dus zeg maar: de likely tot see-ratio.
Visuele attentie
Wat Hollander Techniek hiermee dus doet, is het concretiseren van de visuele attentiewaarde. Er worden immers prachtige designs gemaakt en mooie displays ontwikkeld, maar tegelijkertijd bestaat er tevens een plicht om de verkoop daarmee te stimuleren. Deze nieuwe AI eye-tracking is ervoor bedoeld om het buikgevoel en subjectieve meningen weg te nemen uit designproces om zodoende de visuele impact van de ontwerpen te maximaliseren op basis van data.
Out of the box
René Hendriks, partner bij servicedesign-bureau Aan Zee, beloofde als vierde spreker op voorhand te komen met een out of the box-presentatie. En dat werd het inderdaad ook. Hendriks en zijn broer hebben een motivatieprogramma ontwikkeld, waarbij mensen bewust worden gemaakt van de doelen in hun eigen leven. Op basis daarvan komen deelnemers tot een Personal Innergy Passport, een soort van blauwdruk hoe je je eigen leven optimaal kunt vormgeven. Dus zeg maar een soort van document voor de koers in je eigen leven.
Ambitie
De vraag die je in de context van dit event kunt stellen, is natuurlijk ook wat je daarmee moet als shoppermarketing-professionals. Hendriks vindt dat volstrekt logisch: ‘Shoppermarketing gaat over het in beweging krijgen van shoppers. Dat is wat shoppermarketeers graag willen bereiken. Als dat je ambitie is, moet je dat ook kunnen spiegelen aan het activeren van jezelf. Wat kun je kopiëren, transformeren en combineren vanuit je eigen leven en toepassen in je dagelijkse werkpraktijk?’