Instore analytics een niche? Nu niet meer.

Onlangs hebben we het reeds aangekondigd… en tijdens de afgelopen EuroCIS heb ik het, namens ISMI, mogen presenteren: als ISMI hebben we, in samenwerking met een 15-tal franchisenemers en zelfstandige retailondernemers, een netwerk van retail field labs opgericht om onze leden nog beter van dienst te kunnen zijn. De retail living labs zijn bedoeld om als proeftuin te fungeren voor onze leden en samen te leren hoe deze data kan helpen de retailoperatie verder te verbeteren.
7 juni 2022

De mede door ISMI ontwikkelde software is in staat om middels het bestaande CCTV-videobeveiligingsnetwerk of digitale videocamera’s foto’s en video’s te evalueren, objecten en mensen te detecteren of zelfs te herkennen en bruikbare inzichten te genereren waarmee de dagelijkse retailoperatie gebaat is. Zo hebben we bijvoorbeeld recentelijk voor Apple inzichten gegenereerd betreffende de meest effectieve presentatiemeubels t.b.v. productintroducties en heeft Polestar de data gebruikt bij de inrichting van de winkels en bijvoorbeeld de uiteindelijke positionering van de auto’s.

Nog recenter waren de tests die we bij Auchan in Frankrijk hebben uitgevoerd om te testen welke POP-displays (én op welke plaats in de winkel) het meest effectief waren bij een kortstondige promotie. Voor t-mobile hebben we de interactie van winkelmedewerkers met shoppers in beeld gebracht om de klantervaring verder te verbeteren en tegelijkertijd data omtrent staffplanning, winkelverkeerspatronen kunnen aanleveren en fricties kunnen wegnemen.

Gedurende het onderzoek krijg je, als lid van ISMI, de mogelijkheid om een dashboard in te richten zodat je, in real-time, de data kunt inzien en zelfs de situatie gedurende het onderzoek kunt aanpassen/verbeteren en hoef je niet 2 maanden te wachten op resultaten. Sterker nog… Een n=5000 is heel vaak al binnen een week bereikt! En dat voor een fractie van de kosten.

Heb jij ook een vraagstuk dat je wilt testen in één van onze retail living labs?