Dat er in de 'verfrissers' markt nog veel te halen valt weet Smint maar al te goed. Om hierop in te springen wilde Smint weten welke merkassociaties helpen om van een niet-bestaande klant een bestaande klant te maken en hiermee de groep Smint gebruikers uit te breiden.
Wanneer je aan iemand vraagt welke associaties een bepaald merk oproept, dan krijg je een bewust en afgewogen antwoord. Echter, nog voordat iemand bewust nadenkt over een merk, is het netwerk van associaties al onbewust geactiveerd.
Deze onbewuste associaties bepalen vervolgens het consumentengedrag. In het onbewuste vinden we dan ook het antwoord op wat de belangrijkste associaties zijn om van een niet-bestaande klant een bestaande klant te maken.
We meten dit direct in het brein door middel van online associatie-onderzoek en fMRI.
Voorafgaand aan het brein-onderzoek, hebben we gemeten welke bewuste associaties Smint én de concurrenten oproepen. Zo ontstond er een goed beeld van de associaties die passen bij de markt waarin Smint opereert.
Clusteranalyse
Aan de hand van een clusteranalyse hebben we gekeken welke associaties bij elkaar passen en naar de mate waarin de associaties onderscheidend zijn voor Smint. Hiervan hebben we een short-list gemaakt.
Via een online associatie-onderzoek hebben we vervolgens onderzocht in welke mate deze associaties onbewust worden gekoppeld aan Smint en hoe ze bijdragen aan de acquisitie van nieuwe klanten.
Het online associatie-onderzoek meet onbewuste associaties. Onder tijdsdruk moesten respondenten aangeven welke associaties het beste bij Smint passen en welke bij de concurrenten.
De tijdsdruk is hier van belang, omdat respondenten zo niet uitvoerig na kunnen denken over het antwoord. Uit het onderzoek kwamen de associaties die het sterkst bijdragen aan acquisitie van nieuwe klanten, waaronder 'fris gevoel' en 'geeft zelfvertrouwen'.
Nu Smint weet welke associaties geladen moeten worden met communicatie, wilde Smint ook weten óf dat gebeurt. Dit hebben we gemeten op de plek waar dat gebeurt: in het brein van de consument.
Bij Neurensics hebben wij een methode ontwikkeld om met fMRI de neurale patronen van associaties te meten: de Neuro Brand Signature.
Neuro Brand Signature: de handtekening van Smint in het brein voor 'frisheid'
Hoe kom je achter de Neuro Brand Signature? Met acteurs. Acteurs hebben de geniale eigenschap dat zij geuren, situaties en gevoel zo sterk kunnen inbeelden dat met fMRI de neurale patronen gemeten kunnen worden.
Wij lieten acteurs de associaties 'fris gevoel' en 'geeft zelfvertrouwen' inbeelden terwijl ze in de fMRI scan lagen. Vervolgens hebben we getoetst of deze patronen geactiveerd worden als mensen naar Smint reclames kijken.
We meten dus direct of de uiting de merkassociaties activeert en hiermee de langetermijneffecten van de reclame bewerkstelligt.
Om van onbekende klanten bestaande klanten te maken, moet Smint zich richten op het activeren van vier belangrijke associaties waaronder 'fris gevoel' en 'geeft zelfvertrouwen'. De Neuro Brand Signature kan ingezet worden bij nieuwe marketing-uitingen om te meten of de juiste associaties worden opgewekt om zo de groep niet- gebruikers te activeren.
© ISMI 2024. Alle rechten voorbehouden.
Hét grootste business-to-shopper platform. Kenniscentrum, kennisontwikkelaar én belangenbehartiger voor Shopper- en Trade Marketing professionals.
Wij staan voor continue ontwikkeling en professionalisering van het vakgebied- en deelgebieden voor alle relevante B2C sectoren. Dit doen we door nationale en internationaal content, zoals winning cases, campagnes en relevante inspiratie te verzamelen en te delen met vakgenoten. Daarnaast wordt waardevolle kennis en ervaring doorgegeven, via trainingen, masterclasses, cursussen en vakspecifieke events.
Word lid van ISMI!
Een lidmaatschap van ISMI is waardevol. Een lidmaatschap maakt het mogelijk om shopper marketing beter en sneller te integreren in je organisatie. We inspireren met o.a. de meest actuele en relevante blogs en best practices maar dragen onze kennis ook over via live events en academy.
We bieden onze leden een uniek pakket aan activiteiten om up-to-date te blijven binnen het vakgebied Marketing-at-Retail (MaR). Het ISMI lidmaatschap is gekoppeld aan je organisatie en niet aan één persoon. Dat betekent dat ook je collega’s onze ISMI opleidingen en/of events kunnen bezoeken. Wil je bijvoorbeeld zelf naar de Tweedaagse Postbachelor Shopper Marketing en je collega naar Tweedaagse Postbachelor Joint Category Development? Geen probleem. Dat valt allemaal binnen het standaard lidmaatschap van €1850,-. Geen extra kosten dus!
Tevens zijn alle events gratis door 2 personen te bezoeken, zoals bijvoorbeeld Catch-The-Shopper en ISMI on tour. Wil je alle opleidingen door 2 personen laten volgen? Dat kan natuurlijk ook. Dan geldt slechts een eenmalige, additionele lidmaatschap fee van € 650,-. Binnen dit uitgebreide lidmaatschap van €2500,- zijn overigens niet 1 maar 3 andere collega's welkom op onze ISMI events.
Wil je in één keer je team inspireren aan de hand van een trendpresentatie, training of workshop? En liefst ook incompany? Graag! Neem dan even contact met ons op.
Een van de hoogtepunten in 2024 is het congres Catch the Shopper, mede georganiseerd door ISMI en inmiddels het grootste business to shopper event van Nederland.
Naast gerenommeerde sprekers zullen we daar ook de Shopper Marketing Awards uitreiken. Tevens zijn er ook onze inspiratieve SMU Live bijeenkomsten. Ook dit jaar volgen er weer webinars, retail inspiratietours en nieuw zijn onze 'snackable’ podcasts gepeperde gesprekken met bijzondere mensen uit ons vakgebied.
Volg nu gratis de ISMI Post-bacheloropleiding MarketingatRetail (MaR)!
Deze opleiding bestaat uit een 2-delige post-bacheloropleiding “Marketing at Retail”. Deel 1 is een Shopper Marketing masterclass van twee dagen. Ieder ISMI lid mag 1 persoon gratis inschrijven als vast onderdeel van het jaarlijkse lidmaatschap.
Ook Deel 2; Joint Category Development is als lid gratis te volgen. Verder kun je kiezen uit diverse masterclasses en workshops. Tevens bieden we 'custom made' in-company trainingen en workshops.
"One-size-fits-you" en "Allways-on"
2024 wordt wederom een uitdagend jaar, we shoppen meer online dan ooit. We zijn ‘allways on’ en beïnvloeding van ons koopgedrag gaat steeds meer van ‘one size fits all’ naar ‘one size fits you’.
Partnerships tussen verschillende retailers in verschillende branches vormen een ‘blended retail experience’. Virtual reality zal shoppers in staat stellen in een virtuele omgeving te browsen, inspiratie op te doen en te interacteren met merken en producten.
Een naadloze shopping experience via sociale platforms, met slimme chatbots en gepersonaliseerde ervaringen door user generated content lijkt nog ver weg, echter de toekomst is dichterbij dan je denkt.