ISMI Shopper Marketing Awards | 2023

21 januari 2023

Inspirerende cases, effectieve instore en online communicatie en de reclamefolder, het komt allemaal samen tijdens de uitreiking van de Shopper Marketing Awards 2023. Creatieve en bijzondere shopper activaties die converteren.. Deze prestigieuze Awards worden dit jaar uitgereikt tijdens het Catch the Shopper event op 8 juni a.s. 

ISMI leden nemen gratis deel aan deze wedstrijd. Niet leden betalen 325 euro per inzending.

De Shopper Marketing Awards kennen de volgende categorieën:

  1. Retail Media 

Suppliers en bureaus kunnen inzenden voor de categorieën Retail Instore Media en Retail Online Media. Voor De Reclamefolder is geen inzending noodzakelijk. Alle inzendingen in deze categorieen worden beoordeeld door het consumentenpanel van bureau Markteffect. De inzet moet plaats hebben gevonden in de peridode tussen januari 2022 en maart 2023.

1.1.Retail Instore Media.

Dat zijn de middelen die op instore touchpoints kunnen worden ingezet met als doel het koopgedrag te beïnvloeden. Denk daarbij aan een display, een winkeldemonstratie, een beeldscherm, vloerreclame, schap materiaal etc etc. De aanbieders van deze middelen, zowel producent, agent of bureau kunnen inzenden.

1.2.Retail Online Media

Dat zijn alle digitale middelen die online op touchpoints ingezet kunnen worden met als doel het koopgedrag te beïnvloeden. Denk daarbij aan display advertising, sponsored products, social advertising. De aanbieders van deze middelen, zowel producent, agent of bureau kunnen inzenden.

Het consumentenpanel wordt gevraagd de inzendingen onder meer te beoordelen op: een duidelijke boodschap, zet aan tot koop, wekt interesse op, spreekt mij aan, hoort bij het merk, past bij de winkel en geeft een rapportcijfer.

Geef bij je toelichting daarom goed aan wat het is, voor wie de boodschap bestemd is, in welk type winkel en met welke doelstelling het wordt ingezet.

1.3.De Reclamefolder

Het gaat om zowel de gedrukte als de online versie van de actiefolder van retailorganisaties, in zowel food als non food branches. Het panel beoordeelt naast een aantal lezersvragen de folder op basis van onder meer de lay out en overzichtelijkheid, de duidelijke boodschap en leesbaarheid en het aanbod van aanbiedingen.

  1. Shopper Activatie

De activatie moet plaats hebben gevonden in de peridode tussen januari 2022 en maart 2023.

Het gaat om de product/merk introductie of activatie met 360° inzet van middelen waarbij er een duidelijke strategie gekoppeld is aan inzichten, doelstellingen en doelgroep(en). De inzendingen worden beoordeeld door een vakjury. De drie beste krijgen de gelegenheid hun case te presenteren op 8 juni in een korte pitch presentatie.

Voor deze categorie kunnen alleen merkfabrikanten en retail organisaties inschrijven.

Ga bij je toelichting in op de beoordelingscriteria van de vakjury: Zijn de shopper doelgroepen duidelijk geformuleerd? Wat was de shopper marketing strategie achter deze activatie? Met welke (liefst gekwantificeerde) doelstellingen? Welke barriers werden overwonnen? Van welke triggers is gebruikt gemaakt? Zijn alle touchpoints goed beschreven? Werden de middelen per touchpoint ingezet? Wat waren de resultaten?

  1. Joint Category Development 

De case moet plaats hebben gevonden in de periode tussen januari 2021 en maart 2023. Het gaat immers om een strategie op langere termijn.

Het gaat om de samenwerking tussen handelspartners. In de case moet duidelijk sprake zijn van een categorie strategie vanuit inzichten en categorierol die geleid heeft tot groei en hoe dit in de executie tot stand is gekomen. Ook deze inzendingen worden beoordeeld door een vakjury waarna de drie genomineerden hun case kunnen presenteren op 8 juni.

Voor deze categorie kunnen alleen merkfabrikanten en retail organisaties inschrijven.

Ga bij je toelichting in op de beoordelingscriteria van de vakjury: Zijn er categorie-KPI’s bepaald (inclusief waardes) die gerelateerd zijn aan de tailor made aanbevelingen (zie punt verderop) en moeten leiden tot profijt voor zowel retailer als fabrikant? Zijn de kanaal & winkelformule-doelgroep(en) specifiek onderscheidend beschreven, incl. de overlap met de doelgroepen van het merk? Wordt fact-based aangetoond wat het belang is van de gehele categorie (waarbinnen het merk) voor de winkelformule (qua aantrekkingskracht en qua rendement)? Is er een duidelijke categorie visie die over de gehele categorie gaat (i.e. niet alleen over de eigen merkportfolio) en is deze voorzien van een aantal betekenisvolle groeidrijvers (o.b.v. diepgaand onderzoek)? Worden er concrete implementatie-aanbevelingen gegeven ten aanzien van alle retail P’s (fysiek & online), gericht op betreffende gezamenlijke doelstellingen? Wat waren de resultaten? Kwantitatief en kwalitatief?

Wil je meedingen naar 1 of meerdere van deze Awards? Schrijf je dan snel in op het hiernaast geplaatste inschrijfformulier. Zorg voor een goede argumentatie en motivatie en voeg duidelijk foto/video materiaal toe. Aarzel niet contact op te nemen bij vragen of onduidelijkheden.

Planning:

  • Inzenden tot vrijdag 14 april 2023
  • Bekendmaking genomineerden op 11 mei

Bijlagen