Omnichannel Activatie

"Data-in" ≠ "inzicht-uit"
  • Duur: 2 dagdelen
  • Vorm: Masterclass
  • Docenten: Edward Nieuwland
  • Kerndocent: Edward Nieuwland
  • Kosten: €995,-

"Data-in" ≠ "inzicht-uit"

Naarmate klanten via verschillende kanalen en systemen met je interacteren, genereer je steeds gedetailleerdere gegevens. In theorie heb je dus een heel precies inzicht in hun gedrag en beschik je over ruim voldoende informatie voor data-gestuurde personalisatie.

En dan komt het… “Data-in” betekent niet automatisch “inzicht-uit”. De data-interpretatie die noodzakelijk is voor data-gestuurde personalisatie is van essentieel belang om te komen tot een succesvolle omnichannel activatie.

Wil je meer weten over dit fenomeen aan de hand van feitelijke cases? Neem dan even contact met ons op of schrijf je in voor de masterclass.  

Studieprogramma

Een uniforme, naadloze winkelervaring door alle kanalen heen is een eenvoudig concept, maar blijkt erg moeilijk om daadwerkelijk waar te maken. In de meeste organisaties, die ik persoonlijk ondersteun hierin, zijn de verschillende kanalen afzonderlijk geëvolueerd, met verschillende systemen en technologieën. Dus hoewel er dagelijks super veel waardevolle nieuwe gegevens worden gegenereerd, is effectieve gegevensconsolidatie zeer complex of zelfs onmogelijk.

Laat staan hoe je deze klantgegevens kan vertalen naar klantervaringen. Een grote hindernis, voor veel retailers, blijkt vooral online-naar-offline tracking: Hoe weet je precies wanneer een trouwe online klant een aankoop doet in de winkel?

Hoe kun je klantervaringen creëren die voortbouwen op alles wat je al weet over je klant? Data-activatie is wat mij betreft het antwoord. Data-activatie betekent dat je al beschikbare gegevens gebruikt om historisch gedrag te begrijpen en naar die inzichten te handelen. Als het goed gedaan wordt, betekent dit dat elke interactie met de klant, ongeacht het kanaal, wordt geïnformeerd door beschikbare gegevens.

"Data-activatie is het concept van ontsluiten van waarde in data door het ontwikkelen van inzichten en het omzetten van die inzichten in actie. Anders gezegd, data-activatie is één van de manieren waarop shopper marketeers waardevolle data en klantinzichten gebruiken om de klantervaring via alle kanalen te versterken".