Wat is ISMI?

ISMI is het kenniscentrum dat bedrijven helpt het Shopper Marketing Proces® te integreren in het bestaande commercieel beleid met als doel omzetgroei en optimaal rendement van de inspanningen te realiseren.Het Shopper Marketing Proces® is een model dat uitgaat van het gedrag van de consument als shopper en in 8 stappen wordt toegevoegd aan bestaande commerciële processen, zoals category management, trade marketing en formule management.

Shopper marketing process

Omnichannel aanpak
We zijn als Instore Shopper Marketing Instituut (ISMI) sinds 2011 bezig alle partijen in de keten te helpen het Shopper-centric denken een eigen zelfstandige plaats in de bedrijfsvoering te laten innemen. Bij Merken, Bureaus en POP-suppliers is dat inmiddels ruimschoots gelukt, maar bij Retailers, een aantal uitzonderingen daargelaten, is daar wat dat betreft nog een hele weg te gaan. 

Customer Marketing (push):
omvat alle marketingactiviteiten van (merk)fabrikanten die specifiek gericht zijn op de schakels tussen fabrikant, leverancier en consument met formule en shopper als middelpunt.

Doelstelling: waardecreatie; door de gehele keten. Inside out

Shopper Marketing (pull):
essentiële inzichten verkrijgen in de consument als shopper in verschillende kanalen en retailformules. En deze in het voordeel gebruiken van alle partijen in de keten: merkfabrikant, retailer, pop supplier en bureau, on- en offline.

Doelstelling: conversie; juiste oplossing, juiste moment, juiste kanaal. Outside in

Continue ontwikkeling en professionalisering van ons vakgebied- en deelgebieden voor alle relevante sectoren.

Ons vakgebied (Shopper & Customer Marketing) op gelijkwaardig niveau verankeren binnen en/of naast de traditionele disciplines Marketing en Sales.

Trade-, shopper, (customer)marketing, sales professionals- & disciplines effectiever en efficiënter laten functioneren om een relevante bijdrage te kunnen leveren aan de beoogde (bedrijfs)doelstellingen.

Onze topics

  • Actuele trends & ontwikkelingen van consument en retailing
  • Technologische ontwikkelingen
  • State of Shopping Mind & (Kanaal)Winkelkeuze.
  • Shoppingsegmentatie van de markt / groeikansen herkennen.
  • De koppeling met Formulemanagement / Category Management en de Winkeloperatie
  • Neuromarketing / neuro netwerk van categorie en winkelkeuze
  • Connectivity / zowel intern als met handelspartners
  • Customer Journey en Touchpoints
  • De optimale instore communicatiemix
  • Omni channel

Bestuur:

Arnold Terpstra – GM

 

Bram Nauta – Founder

 

Cees Bosma – Founder

Wat houdt het lidmaatschap in?

  • Je wordt op de hoogte gehouden van ontwikkelingen, best practices en achtergrondinformatie via een abonnement op de vakbladen Retail Trends en Marketing Tribune, de ISMI website (en wekelijkse nieuwsbrief?)
  • Je hebt gratis toegang tot de ISMI events en flinke korting bij andere events.
  • Je hebt met je collega’s recht op een gratis Shopper Clinic of Workshop.
  • Je hebt toegang tot de kennisbibliotheek en mocht je geen tijd of gelegenheid hebben daar te zoeken, voeren wij het desk research uit.
  • (voor suppliers en bureaus) Eén gratis inzending in The Perfect Pitch, de wedstrijd voor de best practices van het afgelopen jaar.
  • (voor suppliers en bureaus) Het voeren van het ISMIWaarborgstempel, dat staat voor actueel kennisniveau en professionaliteit.
  • Korting bij deelname aan onderdelen van het opleidingsprogramma.

ISMI Bestuur & Raad van Advies

ISMI partners zijn:

markteffectMarkteffect is een full service marktonderzoekbureau waarmee het ISMI de Koopgedrag Monitor heeft ontwikkeld. Deze methodiek brengt in kaart WAT de consument in welk kanaal/bij welke retailer heeft gekocht en WAAROM.  De analyses naar shoppingsegmenten geeft richting aan de groeikansen bij dat kanaal/die retailer. Het Categorie Attractie Model laat zien welke strategie gevolgd kan worden. Inzichten in het koop- en switchgedrag geeft inhoud aan de Shopper Activatie programma’s.

neurensics
Neurensics is het bureau dat laat zien waar marketing zijn werk doet. In de samenwerking met Neurensics kijken we in het brein van de consument als shopper. Zo kunnen we aangeven welke triggers het shoppergedrag beïnvloedt, wat hen daarbij motiveert en hoe het juiste gevoel te activeren met als uiteindelijk doel CONVERSIE.

drivesight

Ruud Verschuur (Drivesight Management Consultancy) is programmadirecteur van het opleidingsprogramma van het ISMI. De expertise van Ruud ligt op het gebied van Customer Marketing en Category Management. Als geen ander benadert hij shopper marketing vanuit het belang van Retailing.


Join ISMI

Ben jij een Marketing professional en wil je up-to-date blijven van alle ontwikkelingen op jouw vakgebied? Zoek je betrouwbare bronnen die jouw strategieën bevestigen en presentaties ondersteunen? En wil je je je kennis verdiepen met Masterclasses, clinics en trainingen?

JOIN

always on top of your game