De Corona crisis raakt iedereen.

Dus ook de POP branche. ISMI deed onder haar leden een eerste inventarisatie naar de gevolgen op korte en middellange termijn. Maar vooral naar de creatieve oplossingen waarmee de branche komt.

De directe gevolgen
De gevolgen sinds de uitbraak verschillen enorm naar type bedrijf. Waar de één direct alle omzet zag verdampen (field marketing bureaus) “beperkte” de omzetdaling bij de ander (displayfabrikanten) zich tot 5 – 10%. Shopper Marketing bureaus werden ook direct getroffen. Campagnes die op punt stonden geïmplementeerd te worden (denk aan Olympische Spelen, EK voetbal e.d.) werden afgelast. De negatieve directe omzeteffecten voor deze bureaus lag rond de 30%.

De komende drie maanden
Binnen drie maanden zien de field marketing bureaus geen verbetering. Integendeel, de omzetverwachtingen bij field marketing bureaus liggen op “nihil”. Displayfabrikanten schatten de omzetdaling op zo’n 33% en shopper marketingbureaus op 40%.

Men is vrij unaniem over de gevolgen op de middellange termijn. Geen verbetering. Hopelijk wel in het najaar. Al realiseert men zich ook dat we misschien nog een jaar moeten wachten op een vaccin. Goede raad is duur.

Oplossingen?
Ieder bedrijf zoekt naar oplossingen. We zienenkele creatieve initiatieven. Kern is dat het klantencontact geïntensiveerd wordt. Er wordt naar maatgerichte oplossingen gezocht. Men probeert pro actief initiatieven te ontwikkelen. Van extra instore activaties tot sympathieke acties die corona gerelateerd zijn. Zo fabriceert PPD gezicht beschermende maskers. Veel oplossingen worden digitaal uitgevoerd. En er wordt gekeken naar hele nieuwe categorieen / markten die aangeboord kunnen worden. Bijvoorbeeld Touchscreen Marketing dat zich nu ook richt op de Zorgsector met het concept TANTE CO. Hierin gebruiken ze hun kennis van interactie met touchscreen devices voor de Zorg. Juist nu, om dagelijks feedback op te halen van de patiënten en hierop zorg-optimalisaties uit te voeren

We noemen twee andere initiatieven die opvallen.

Doescreatief van Cooks Crossover

Op #doescreatief worden mensen iedere dag uitgedaagd om creatieve dingen te bedenken om je dag leuker te maken.

De uitkomsten daarvan kunnen mensen, met gebruik van de hashtag, delen op hun eigen social media, waardoor vrienden indirect worden aangemoedigd ook mee te doen. De initiatiefnemers hebben geen winstoogmerk met #doescreatief. Het gaat er vooral om positiviteit uit te stralen en mensen te inspireren hoe dagen en momenten leuk te maken. De mogelijke winst die gemaakt wordt met het platform wordt daarom overgemaakt naar Stichting Het Vergeten Kind.

En

“Klaar voor Q4” van Bureau Basket. Dat is het ondernemende antwoord van en voor de activatiebranche om merken door de coronacrisis te leiden. Het bundelt de krachten in de activatiebranche. “Klaar voor Q4” is een drietrapsraket van Awareness, Attitude en Action.
Location Based Mobile Advertising in Q2 moet het merk verzekeren van zichtbaarheid. In Q3 (als we weer naar buiten mogen) volgt een merkactivatie. Dat kan variëren van een PR-stunt of samplingactie tot een roadshow of foodtrucklaat. In Q4 zorgen shopper activaties ‘gewoon’ weer voor keiharde conversie op de winkelvloer! Er zijn een viertal pakketten samengesteld die variëren in prijs van netto 25.000 tot 100.000 euro.

De toekomst
Ondanks de naderende zware recessie blijven ondernemers in de POP branche redelijk positief. Natuurlijk, eerste prioriteit is overleven. De kans bestaat dat contracten worden verbroken dan wel niet verlengd, maar met alle creativiteit in de branche en de verwachting dat markten weer zullen aantrekken pakken we allemaal hopelijk in goede gezondheid de draad weer op.

Blijf gezond!
Bram Nauta en Arnold Terpstra.

Share the knowledge