Niet meer weg te denken

Ja, je leest het goed, de QR-code is back in business. Zagen we de QR-code een paar jaar geleden nog snel afnemen in populariteit en gebruik, nu zien we deze op steeds meer plekken weer tevoorschijn komen. Een inventarisatie.

Waarom is de QR-code terug? Dit heeft een aantal redenen. Ten eerste heeft nu elke nieuwe telefoon een QR-code scanner geïntegreerd in de camera en hoef je dus niet meer een extra app te downloaden voor het gebruik hiervan. Gemak dient de mens en zo ook in de wereld van QR. Ook wordt QR steeds vaker gebruikt door banken en overheidsinstellingen om in te loggen of te betalen, wat het vertrouwen en adoptie van QR ten goede komt. Mensen raken er op grote schaal mee vertrouwd.

Daarnaast waait de populariteit ook deels over vanuit ander landen. Zo zie je in Azië dat de QR-code niet meer weg te denken is en kom je deze in veel verschillende toepassingen tegen in het dagelijks leven. Om te betalen, om informatie te krijgen, voor entertainment, navigatie et cetera. De code is zeer goedkoop om te ontwikkelen en je kunt de content die verschijnt na het scannen op ieder moment aanpassen. Dit maakt het mechanisme van de QR code zeer dynamisch en schaalbaar.

QR-code neemt op allerlei gebieden weer toe in populariteit dankzij de vele digitale toepassingen
In de horeca wint de QR-code ook aan populariteit. Zo kreeg ik laatst de rekening in een restaurant en ik kon deze via een QR-code met Tikkie betalen in plaats van op het personeel te wachten. Maar ook in combinatie met loyalty zie je de code steeds vaker opduiken, zoals bij de kassa van de Lidl, waar je punten kunt sparen na het scannen van een QR-code.

QR-code in entertainment
Zelf gebruiken we de QR code voor activaties, waarbij we via codes mensen een korte game laten spelen op hun mobiel. Op basis van hun prestatie winnen ze een prijs (bijv. een korting op een product). Gamification is hierbij de brug tussen code en consument. Merken als Starbucks en Unilever zijn hier al actief mee. Omdat je een meetpixel mee kan geven aan je content (het is tenslotte een mini website), kan je zeer veel meten na de interactie via de code. Zou kun je bijvoorbeeld een Facebookpixel meegeven om de spelers later terug te herleiden binnen Facebook. Hierdoor krijg je veel meer informatie over de spelers, zoals geslacht, interesse gebieden, leeftijd . Daarnaast kan je geweldige retargetting campagnes binnen Facebook doen, waarbij je bijvoorbeeld in de rij van een pretparkattractie level 1 laat spelen en vervolgens op Facebook level 2 als je doelgroep weer thuis is. Maar dit kan dus ook precies andersom. Door via onze content dopamine aan te maken bij gebruikers staan ze veel meer open om intensief in contact te komen met merken. We bouwen hiermee en sterke brug tussen online en offline marketing activiteiten, gedreven door data.

Maar de QR-code is niet mooi
Dit horen we nog steeds vaak. Hoe integreer ik die lelijke code in mijn media-uiting waarmee ik consumenten toch wil verleiden en mijn merk mee presenteer? Tegenwoordig kan je al veel meer met de code dan voorheen. Zo kan je een logo verwerken in de code en met verschillende kleuren werken die beter aansluiten bij je campagne.

Het doet mij ook denken aan de tijd dat Google met tekstadvertenties kwam en marketeers ze niet mooi vonden en er geen creatie in kwijt konden (het was tenslotte niet visueel). Probleem was dat ze wel erg goed werkte en zo is het met QR ook. Het is dus zoeken naar een goede balans tussen creatie en effectiviteit, zoals altijd in marketing.

Waar gaat het heen met QR?
Als we Azië volgen zullen we steeds vaker QR-codes tegen gaan komen op de meest uiteenlopende plekken. In winkels zie je codes vaak bij producten om meer productinfo via je mobiel te geven (zoals bij Ikea), maar naast deze info, kan je er ook applicaties aan koppelen, zoals AR of video content. Het verrijkt de beleving voor de klant, in combinatie met gemak, maar er zijn nog zoveel meer toepassingen te bedenken.

Waar zijn wij vanuit QR Games mee bezig?
Bij QR Games zien we de QR-code als een touchpoint dat je kunt activeren via je mobiel. Je zult het bijvoorbeeld ook steeds vaker terug zien in buitenreclame,niet alleen om te zenden, maar ook om interactie aan te gaan en data te gebruiken. Daarnaast zul je steeds vaker relaties tussen codes tegenkomen. Denk aan het scannen van een code op plek A, om vervolgens de doelgroep te sturen naar plek B om daar ook te scannen. Omdat we de content dynamisch kunnen maken en zelfs gepersonaliseerd, is de QR-code zeer geschikt om hele gave marketingcampagnes mee te doen. En die gaan er zeker komen.

Bron: Rogier Croes (Oprichter Touchscreen Marketing en QR Games)

Share the knowledge