Waarom deze cursus?

Hoe krijg ik de shopper in beweging? Het is een vraag die marketeers al jaren bezig houdt, maar de laatste jaren toch zeer dringend is geworden. De consument als shopper bepaalt waar in de keten het geld wordt verdiend. Traditionele middelen werken niet of onvoldoende meer. Hoe passen de nieuwste middelen daarin? Het zijn allemaal vragen die beantwoord worden in deze cursus Shopper Activatie.

De cursusdeelnemers komen zowel van de zijde van merkfabrikanten en retailers, in food en non food als ook de suppliers en bureaus die zich bezighouden met shopper activatie. Deze samenstelling maakt dat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van het uitwisselen van praktijkervaringen.

Voor wie is deze cursus?

Voor eenieder die verantwoordelijk of betrokken is bij de inzet van middelen die het shoppergedrag kunnen beïnvloeden, zowel in als buiten de winkel of op het internet.

Deze cursus is bijzonder geschikt voor beginnende professionals in het vakgebied van trade marketing en shopper marketing of voor starters bij een retailer op het gebied van instore communicatie of voor de afdeling account management van een supplier of bureau.

Programma

De cursus omvat drie dagen van intensieve praktijktrainingen.

Dag 1:  

Neuro Marketing; “De zintuigen geprikkeld in het koopproces”.

Inhoud:

  • Wat is het (niet)?
  • Onderzoekstechnieken / best practices.
  • Neuro Marketing in het consumentengedrag en het shoppergedrag.

Dag 2: 

 De Customer Journey

  • Inleiding en kadering
  • Verschil consument – shopper – klant
  • Wat is Shopper Marketing?
  • De rol van shopper marketing in jouw organisatie
  • Het Shopper Marketing Proces, in 8 stappen van shopper inzichten tot en met het meten van de resultaten, inclusief de workshop “Wie is jouw shopper doelgroep?”.
  • Kenmerken van shoppergedrag
  • Wat is een customer journey? Wat is een touchpoint? De stappen voor, in en na de winkel. Welke(nieuwe) middelen kan ik inzetten? Welke sociale media kan ik inzetten en hoe werkt dat?

Workshop: Richt een customer journey in en geef aan welke middelen je wilt inzetten per touchpoint.

Dag 3: 

Het Shopper Activatie plan:

  • Van shopper doelgroep naar een gezamenlijke strategie tussen ketenpartijen.
  • Samenstelling van de middelenmix (incl. effectiviteit)
  • Wat mag wel/niet?
  • Wat werkt wel/niet?
  • Hoe stem ik alles op elkaar af?
  • Implementatie in de winkeloperatie, hoe doe ik dat?
  • en hoe meet ik de resultaten?

Workshop: Stel een Shopper Activatie plan op.

Overige gegevens.

De kosten van deze cursus bedragen € 1.950,00 p.p. Niet leden betalen € 2.450,00 p.p.

Locatie: Het Berghotel Amersfoort.