Een driedaagse training voor managers die betrokken zijn bij de inzet van (instore) communicatie middelen.

Waarom deze cursus?

En dan is het plan strategisch klaar. Maar nu de uitvoering. Welke middelen activeren de consument als shopper het beste? En hoe zet ik die dan in? Wat komt er kijken bij de executie? Wie betrek ik erbij in het eigenbedrijf? Wie erbuiten? Hoe houd ik de regie?

Het zijn de vragen die marketeers al jaren bezig houden. De consument als shopper bepaalt waar in de keten het geld wordt verdiend. Traditionele middelen werken niet of onvoldoende meer. Hoe passen de nieuwste middelen daarin? Hoe vervat ik dat allemaal in een goede briefing voor externe leveranciers?

Al deze vragen worden beantwoord in deze cursus Shopper Activatie; de cursus voor echte praktijkmensen die streven naar operational excellence.

Nieuw in deze cursus is de module Neuro Marketing. Iedereen die het gedrag van de consument als shopper wil beïnvloeden moet kennis hebben van de invloed die reclameprikkels hebben op ons brein. Inzichten vanuit de neuro marketing geven een ander beeld op shopper gedrag dan traditionele onderzoeken voorheen lieten zien. In een modus van consumentengedrag hebben de prikkels van middelen en media een andere werking dan wanneer we in een shopper modus zijn.

De cursusdeelnemers komen zowel van de zijde van merkfabrikanten en retailers, in food en non food als ook de suppliers en bureaus die zich bezighouden met shopper activatie. Deze samenstelling maakt dat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van het uitwisselen van praktijkervaringen.

Voor wie is deze cursus?

Voor eenieder die verantwoordelijk of betrokken is bij de inzet van middelen die het shoppergedrag kunnen beïnvloeden, zowel in als buiten de winkel of op het internet.

Aantal deelnemers: maximaal 20.

Locatie: Het Berghotel in Amersfoort.

Data: 24 oktober + 26 oktober + 31 oktober 2017.

Aanmelden

Aanmelden kan door een mail te sturen aan Bram Nauta; bram@isminstituut.nl

Leerdoelstellingen.

Studenten leren:

  • Welke rol speelt Shopper Marketing in de bedrijfsstrategie en het overall marketingplan?
  • Wat leert de Neuro Marketing ons over de prikkels die ons brein wel en niet bereiken? En met welk effect?
  • Hoe verloopt de customer journey? Op welke touchpoints kunnen we met welke media het koopgedrag beïnvloeden?
  • Hoe kunnen e-commerce en m-commerce effectief worden ingezet? Buiten en in de winkel?
  • Hoe selecteren we de juiste en meest effectieve transactiedrijvers?
  • Hoe vertalen we de doelstellingen in shoppercommunicatie platforms?
  • Hoe ontwerpen en plannen we een shopper activatie programma?
  • Hoe stellen we een goede briefing op voor interne afdelingen en externe leveranciers?
  • Welke meetvariabelen zijn van belang zijn en hoe evalueren we de shopper-reactie?

Als rode draad door de modules loopt de eigen bedrijfscase. Deze wordt vooraf in overleg vastgesteld. Tijdens de cursus dienen de studenten het geleerde in de praktijk te brengen d.m.v. hun bedrijfscase. Aan het einde van de cursus vindt de presentatie plaats. Het is tevens een toets ten overstaan van de docenten als proeve van bekwaamheid als “shopper activatie”.

Centraal in deze cursus staat het 8-stappen plan in het door het ISM Instituut ontwikkelde Strategisch Shopper Marketing Proces.

Kosten

De kosten van deelname bedragen € 1.950,00 pp. Niet ISMI Leden betalen € 2.450,00. De kosten dienen voor aanvang van de cursus te zijn voldaan. Bij eventuele verhindering kan uw plaats worden ingenomen door een collega. Bij annulering bent u het gehele bedrag verschuldigd. De annulering dient schriftelijk te gebeuren.

 Programma

Datum: 24 oktober. Module 1 Het Shopper Marketing Proces

  • Verschil consument – shopper – klant. Wat is Shopper Marketing?
  • De rol van shopper marketing in jouw organisatie
  • Het Shopper Marketing Proces, in 8 stappen van shopper inzichten tot en met het meten van de resultaten, inclusief de workshop “Wie is jouw shopper doelgroep?”.
  • Kenmerken van shoppergedrag

Docent: Bram Nauta.

Module 2: Het inrichten van de Customer Journey

  • Wat is een customer journey? Wat is een touchpoint? De stappen voor, in en na de winkel. Welke(nieuwe) middelen kan ik inzetten?

Workshop: Richt een customer journey in en geef aan welke middelen je wilt inzetten per touchpoint.

Gastdocent: Dirk van Eunen.

Datum: 26 oktober. Module Het Shopper Activatie Plan.

  • Van shopper doelgroep naar een gezamenlijke strategie tussen ketenpartijen.
  • Hoe stel ik een goede briefing op?
  • Samenstelling van de middelenmix
  • Actiematig & (semi)permanent materiaal en second placement
  • Proof of Placement en andere ratio’s van effectiviteit.
  • Het procurement bureau
  • Hoe stem ik alles op elkaar af?
  • Implementatie in de winkeloperatie, hoe doe ik dat?
  • en hoe meet ik de resultaten?

Gastdocent Sander Renkema.

Datum: 31 oktober. Module Neuromarketing.

  • Wat is het (niet)?
  • Onderzoekstechnieken / best practices.
  • Neuro Marketing in het consumentengedrag en het shoppergedrag.

Gastdocent: Walter Limpens.

Als afsluiting van de cursus presenteren de deelnemers hun eigen bedrijfscase.