Cursus Shopper Marketing

 

In de cursus Shopper Marketing leren wij de deelnemers hoe zij de inzichten in het gedrag van de consument als shopper moeten vertalen in KPI’s voor Category management, Trade marketing en Shopper activatie.

We koppelen Formule management en Marketing van de retailer aan het strategisch Shopper Marketing beleid van de leverancier.

We koppelen Merchandising bij de retailer aan het Category management beleid van de leverancier.

En we koppelen de winkeloperatie van de retailer aan de Shopper Activatie van de leverancier.

Allemaal vanuit inzichten van de consument als shopper.

Wat het oplevert?

  • zicht op de kansen voor groei
  • inzicht in het onderscheidend vermogen van je merk(en) endat van de retailer
  • een hoger rendement van marketing communicatie inspanningen
  • een betere allocatie van de retail bijdrage.

 

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor eenieder die professioneel betrokken is bij het koopgedrag van shoppers buiten en in de winkel, in zowel food als ook non food branches. Denk aan commerciele functies zoals category manager, trade marketeer, brand manager, shopper marketeer, salesmanager of formulemanagement bij een retailorganisatie.

De samenstelling van de cursisten van bedrijven uit de gehele bedrijfskolom zorgt voor een zeer interactieve uitwisseling van ervaringen en kennis.  Enige tijd voor de cursus vindt een kennismakingsgesprek plaats om het programma nader toe te lichten en de eigen opdracht te bespreken.

Niveau: HBO denk- en werkniveau; 2 à 3 jaar werkervaring.

Aantal deelnemers: maximaal 20.

Locatie: Amersfoort.

Data: 24 oktober + 2 november + 9 november + 16 november 2017.

Aanmelden

Aanmelden kan door een mail te sturen aan Bram Nauta; bram@isminstituut.nl

 

 

Leerdoelstellingen.

Studenten leren:

  • Welke rol speelt Shopper Marketing in de bedrijfsstrategie en het overall marketingplan?
  • Welke implicaties heeft shopper-centric denken voor category management en trade marekting?
  • Uit welke mindset en afwegingen nemen shoppers hun koopbeslissing? Hoe integreren we online & offline tot een succesvolle multichannel strategie?
  • Hoe verloopt de customer journey? Op welke touchpoints kunnen we met welke media het koopgedrag beïnvloeden?
  • Hoe kunnen e-commerce en m-commerce effectief worden ingezet? Buiten en in de winkel?
  • Welke segmentatie biedt goede differentiatiemogelijkheden en hoe selecteert men targetshoppers.
  • Hoe kan een retailer en een fabrikant een gezamenlijke shoppermarketing strategie opzetten?
  • Hoe selecteren we de juiste en meest effectieve transactiedrijvers?
  • Hoe vertalen we de doelstellingen in shoppercommunicatie platforms?
  • Hoe ontwerpen en plannen we een shopper activatie programma?
  • Welke meetvariabelen zijn van belang zijn en hoe evalueren we de shopper-reactie?

Als rode draad door de drie modules loopt de eigen bedrijfscase. Deze wordt vooraf in overleg vastgesteld. Tijdens de cursus dienen de studenten het geleerde in de praktijk te brengen d.m.v. hun bedrijfscase. Aan het einde van de cursus vindt de presentatie plaats in het eigen bedrijf. Het is tevens een toets ten overstaan van de docenten als proeve van bekwaamheid als “shopper marketing management”.

Centraal in deze cursus staat het 8-stappen plan in het door het ISM Instituut ontwikkelde Strategisch Shopper Marketing Proces.

Kosten

De kosten van deelname bedragen € 2.450,00 pp. Niet ISMI Leden betalen € 2.950,00. De kosten dienen voor aanvang van de cursus te zijn voldaan. Bij eventuele verhindering kan uw plaats worden ingenomen door een collega. Bij annulering bent u het gehele bedrag verschuldigd. De annulering dient schriftelijk te gebeuren.

Het Programma.

Module 1: “Category Management & Shopper Marketing”

 

Kerndocenten in de cursus zijn Bram Nauta en Cees Bosma.

Gastdocent module 1: Arjan Oosterlee.

Na een korte afbakening van het vakgebied staan we stil bij het shopper marketing proces in relatie tot category management. We  zoomen in op het koopproces  per shoppingsegment per type winkel. Hoe kunnen we op basis van deze inzichten onze “opportunity gaps” formuleren? En welke kansen zien we, gegeven de bedrijfsstrategie? Hoe vertaalt zich dit naar onze categorie visie en strategie? Hierbij behoort ook het overleg met één of meer geprefereerde ketenpartner(s) om een en ander af te stemmen en om de gezamenlijkeshopper marketing doelstellingen te bepalen. We doorlopen het strategisch shopper marketing proces voor zowel een merkfabrikant (in food) als een retailer (in non food).

 

 Module 2: “Integratie van online en offline”

Gastdocent: Dirk van Eunen

In de tweede module staat de customer journey centraal. Hoe kunnen we consumentengedrag koppelen aan shoppergedrag? Welke stappen doorloopt de consument en shopper? Hoe ziet de “customer journey” eruit voor de gekozen shoppingsegmenten? We behandelen de Shopper Decision Cycle en leren te denken als de omni-channel shopper. In het tweede deel van deze module gaat  Dirk van Eunen in op het “Shopper-centric denken vanuit de nieuwste media”. De shopper van vandaag maakt als een echte omni-channel consument gebruik van de nieuwste media en technieken. Moet u investeren in deze technieken en media? Ja, maar leer dan eerst het kaf van het koren te scheiden. Wat levert on-line retailing u op? Hoe koppel ik sociale media aan mijn andere mediatypen? En hoe zit het met m-commerce en het gebruik van apps onderweg? Welke technieken staan tot mijn beschikking in de customer journey? Waar werken ze wel en waar niet? Hoe link ik on-line aan off-line? Een reeks van vragen die in deze module de revue passeren en u zullen helpen uw keuzes af te wegen.

 Module 3: “Shopper Activatie en het rendement”

Gastdocent: Edgar Rijnders

Vanuit de strategische keuzes die u maakte en het daarop gebaseerde shopper marketing plan, volgt nu de stap naar activatie. Wat zijn de groeikansen en hoe vertaal je deze naar handelspartners? Welke triggers & barrières zijn er op het gebied van activatie? Welke touchpoints in de customer journey zetten we in en hoe verschillen ze van elkaar? Deze vragen komen aan bod en worden vertaald in een Shopper Communicatie Platform. Deze dient als communicatie strategie voor de komende periode en vormt de basis waarvan meerdere activatie programma’s kunnen worden ontwikkeld. Hierin komt natuurlijk ook aan bod welke andere categorie tactieken u kunt inzetten (assortiment, schapindeling, prijs, promotie, verpakking, etc.). En dan …. Wat zijn de effecten van al die middelen die u inzet? Hoe meet je die en koppel je deze terug naar de eerdere doelstellingen?

De theorie wordt geïllustreerd met tal van praktijkvoorbeelden en u gaat aan de slag met een praktijkcase.

 

 

 


 

 

 

Statements van deelnemers van bedrijven aan eerdere edities.

 

Ik was onder de indruk van het goede, uitgebalanceerde programma. De verschillende onderdelen sloten naadloos op elkaar aan.

Waardevol was de rol van de docenten, die ervoor zorgden dat de theorie steeds werd verrijkt met praktijkvoorbeelden.

De bijdrage van Cees was bijvoorbeeld cruciaal om het retail-perspectief naar voren te brengen.

Arjan bracht heel duidelijk en rustig zijn verhaal naar voren en gaf blijk van veel ervaring zonder daarin betweterig over te komen, en Bram zette de theorie en de praktijk perfect in balans en zorgde voor een heldere lijn in de cursus.

Voor de eerste 2 dagen was de cursus-inhoud zowel voorzien van theoretische modellen als van praktische voorbeelden.

De derde dag bracht vooral veel inspiratie. Het verhaal van Dirk was helemaal up to date en prachtig vormgegeven.

Zowel de energieke presentatie als de vormgeving zorgden ervoor dat het verhaal heel goed binnenkwam.

Locatie was prima gekozen: uitstekende catering en een goede, centrale ligging. Ook een goede locatie om eerder en/of later te komen om de files te vermijden.

Ik zou de cursus zeker aanraden voor category managers en trade marketeers. Voor hen geldt met name dat het shopping-marketing perspectief erg waardevol en praktisch bruikbaar is.

 

“Dit helpt bij mijn dagelijks werk.” “Dit was TOP. Zeer goed; een echte 9”

“Een compleet verhaal van A tot Z.” “Na deze cursus ben je, je veel bewuster van het gedrag van shoppers en hoe je op basis van deze kennis een strategisch marketingplan kunt ontwikkelen”.

“Goed tempo en veel interactie.” “Lekker veel foto’s, video’s en praktische toelichting.”

 

 

 

Deze cursus wordt sinds 2011 aangeboden. Velen namen reeds deel. Deelnemers kwamen van o.a. de volgende bedrijven:

Bolletje, Bavaria, Young Perfect, Bosch Siemens Huishoudappraten, Micros, Skil Europe, Henkel, Kimberly Clark, EMTE supermarkten, Heineken, Danone, Pernod Ricard, Nestlé, Leaf, Johma Salades, Pepsico, DA, DIO Drogisten, Vodafone, Bruna, C1000, Agri Retail, Mediq Apotheken, BSH Apparaten, Bouwmaat, PUL Display, Smurfit Kappa Zedek, TCHAI, CP2 Fieldmarketing, FrieslandCampina, Brand Loyalty, Hamilton Bright, Hansnel, KPN QYN, Efteling, Beiersdorf, Vodafone, Dorel, Red Bull.