Je kunt het rustig aan marketingbloggers overlaten om van een scheet een donderslag te maken. Dus toen Amazon vorige week een scheet liet stak er een behoorlijke onweersbui op. Wat was er gebeurd? Amazon maakte bekend dat een selecte groep Amerikaanse klanten experimenteerde met de Amazon Dash. De Dash is een soort superdeluxe handscanner voor thuis waarmee je streepjescodes kan scannen van producten zodat die meteen kunnen worden besteld bij Amazon. En gemak dient de mens: je kan je boodschappenlijstje ook inspreken en de Dash zorgt voor de rest. Filmpje:

Je kan je voorstellen hoe de stemming was op de PR-afdeling van Amazon toen vorige week een persbericht verspreid werd waarin de zegeningen van de Dash aan de pers wereldkundig werden gemaakt. Handenwrijvend werd de berichtgeving in de gaten gehouden. Zouden er media zijn die het einde van de traditionele supermarkten voorspellen? Welke redacteur zou de vergelijking met Star Trek maken? Zou in de Dash de langverwachte revolutie in boodschappenland worden  gezien?

De marketingjongens en -meisjes van Amazon werden op hun wenken bediend.

Innovatie? Handig? Neuh... eigenlijk niet

appieMaar wacht eens even. Wat kan die Dash dan eigenlijk wat bijvoorbeeld niet kan met pak 'm beet Appie - de boodschappenapp van Albert Heijn?

Nou, niks eigenlijk. Want:

  • Streepjescodes scannen: kan Appie ook (sinds 2010)
  • Spraakherkenning: heeft Appie ook (sinds 2011)
  • Online bestellen: kan Appie ook (sinds 2012)

Tot zover het innovatieve gehalte van de Dash. Amazon geeft dat zelf ook ruiterlijk toe: "Met de Dash kan je precies hetzelfde als met onze mobiele app. We zien het dan ook niet als opvolger daarvan maar het is er een aanvulling op."

Dat schiet lekker op zo. Het is dus eigenlijk een mobiele app in een speciaal kastje. En daar zit je natuurlijk wel op te wachten. Want hoe handig is het om voor elke app en elke online winkel straks een eigen apparaatje nodig te hebben? Met eigen batterijen? En eigen wifi-verbinding die altijd ook zo eenvoudig is om in te stellen? En daarnaast: wie wel eens geëxperimenteerd heeft met spraakbesturingssoftware weet dat deze techniek nog lang niet de volwassenheid heeft bereikt waaraan je de uitgaven van je huishoudbudget aan toevertrouwt.

Kortom, met die revolutie door de Amazon Dash zal het zo'n vaart nog niet lopen.